Wat ik voor jou kan doen


Werk waar je energie van krijgt. Je talenten en vaardigheden ten volste benutten. Wil jij ook het beste uit jezelf halen? Voel je dat er meer in zit? Of zit je vast in je huidige werk? Ik neem je graag mee op reis naar een nieuwe bestemming.

Wat is je vraag?

Mensen komen meestal bij mij binnen met een loopbaanvraag. Daar zit vaak een ander vraagstuk achter. Je zit niet meer lekker in je vel. Je moet jezelf naar je werk slepen. Misschien denk je zelfs wel eens: doe ik er nog toe? Of: wie ben ik zonder mijn werk? Ik wil je laten zien dat je als mens waardevol bent. Je bént namelijk niet je werk. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jou. Daarom vraag ik je: wie ben jij? Vertel eens iets over jezelf zonder te zeggen wat je doet. Dat zet je pas echt aan het denken.


Kennismakingsgesprek

Ik nodig je eerst uit voor een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek. Om te kijken of mijn manier van werken bij jou past. En om te bepalen of ik met jouw vraag kan en mag werken. Ik leg je verschillende open vragen voor. Welke baan past bij me? Wat kan ik eigenlijk? Welke mogelijkheden heb ik, naast de beperkingen die spelen? Mijn bevindingen bespreek ik met je, net als je doelen. Waar wil je naartoe en in welk tijdsbestek? Mijn belangrijkste doel is dat jij bereikt wat je wil bereiken.


Gelijkwaardigheid

Gaan we met elkaar verder? Dan ben ik vanaf dat moment jouw gids en jij mijn reiziger. Ik ben nieuwsgierig naar jou, je verhaal en de kans die ik krijg om met jou op reis te gaan naar die nieuwe bestemming. Dit raakt voor mij een belangrijk onderdeel in mijn coaching: de werkelijke ontmoeting. Die is gebaseerd op gelijkwaardigheid. We doen het samen maar, jij zult het meeste werk ‘moeten’ verrichten. Tijdens het traject ben ik je gids, op wie je kunt terugvallen en aan het eind laat ik je weer los.


Mijn werkwijze

Er is geen standaard traject of werkwijze; ik werk intuïtief en zal daarbij verschillende instrumenten en opdrachten inzetten. Telkens vanuit de vraag: wat heb jij nodig? Als coach vind ik het belangrijk om naast je te staan en zoveel mogelijk aan te sluiten bij jouw referentiekader.  Ik wijs je op je eigen verantwoordelijkheid om te leren en zal telkens benadrukken dat je goed voor jezelf zorgt in het traject.

Stap 1: Intakegesprek

Eerst even aarden, rustig je plekje zoeken, iets te drinken en misschien wat lekkers erbij. Geen telefoon en klok, een beetje klassieke muziek op de achtergrond. Ik geef je graag een welkom gevoel wanneer je bij mij op intake komt. Op dat moment ben ik er helemaal voor jou.

Stap 2: Jouw vraag definiëren

Tijdens de intake gaan we je vraagstuk verkennen en definiëren. Voor welk probleem zoek je een oplossing? Dat noem ik het eerste contract. Hierin leggen we vast wat de wederzijdse bijdragen, verantwoordelijkheden en belangen zijn en, wat je uiteindelijke doel is. In het begin is je vraag vaak nog klachtgerelateerd en weinig oplossingsgericht.

stap 3: Stap uit je comfortzone

Stap 3:  stap uit je comfortzone
Dan begint het echte werk. En daar is frictie voor nodig. Mijn ervaring is dat je het beste leert net buiten je ‘comfortzone’. Als je niet aangaat waar je tegenaan loopt, belemmert dat je tegelijk om te veranderen, en dingen aan te pakken. Een mooie quote die ik vaak gebruik is dan ook: “A comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there.”


Instrumenten die ik inzet

Ik werk met een aantal vaste instrumenten en opdrachten tijdens mijn coaching. Zo gebruik ik technieken van Neurolinguïstisch Programmeren (NLP), naast TA [Esther: wat is dit?]een goede aanvulling om in contact te zijn met de ander. NLP is net als TA geïnteresseerd in het denken en handelen van mensen en in de vraag hoe deze patronen te begrijpen en te doorbreken.

Daarnaast ga ik uit van de kernachtige stellingen van Transactionele Analyse (Thunissen & De Graaf, 2013), te weten:

  • Ik ben OK, jij bent OK
  • Iedereen kan denken
  • Veranderen is mogelijk

Mijn eigen vertaling van deze uitgangspunten is dat ik werk vanuit respect voor mezelf en de ander. En het vertrouwen dat de ander kan veranderen als hij of zij dit ook graag wil.

In mijn coaching gebruik ik ook vaak ‘De logische niveaus van denken, leren en veranderen’ van antropoloog Gregory Bateson. Volgens dit model bepaalt het niveau waarop iemand zit, grotendeels zijn vermogen om te veranderen en de potentie om te ontwikkelen. Ik hanteer dit instrument in de vorm van grondplaten, die ik in mijn praktijkruimte uitleg. De cliënt maakt met elke stap contact op de bestaande weg en laat zo zien op welk niveau hij of zij wil veranderen. Een belangrijke aanvulling hierop zijn driversen injuncties die ik regelmatig inzet.


Andere tools die ik gebruik

Naast de verschillende instrumenten, gebruik ik regelmatig andere ‘tools’ tijdens een coachingtraject. Voorbeelden hiervan zijn:

  • het maken van een curriculum vitae van je levensloop
  • inspiratieopdracht (misschien een korte uitleg/voorbeeld?)
  • 360° view: hierbij vraag je anderen wat ze van je vinden